Proste zabawki DIY inspirowane pedagogiką Montessori (wiek 18-24 mcy)

Wszystkie pomoce pokazane poniżej wykonacie z przedmiotów, które macie już w domu lub z materiałów, które nie wymagają wydania milionów monet. Kupicie je za kilka złotych w sklepie spożywczym, papierniczym albo w Ikei, wydrukujecie lub narysujecie.

Na potrzeby tego artykułu umownie nazwałam je zabawkami, lecz według pedagogiki Montessori to pomoce lub materiał rozwojowy, a związana z nimi aktywność dziecka to nie zabawa, lecz praca własna. Kiedy dzieci są czymś zafascynowane, pochłonięte aktywnością odpowiadającej fazie wrażliwej ich rozwoju (więcej na ten temat pisałam TUTAJ), granica pomiędzy pracą a zabawą zaciera się. Dzieci pracują na swoim rozwojem i czerpią z tego ogromną przyjemność. Uwielbiam obserwować te małe łapki w trakcie pracy!


Montessori DIY


W pedagogice Montessori wyróżniamy 5 działów tematycznych:
• życie praktyczne
• sensoryka
• edukacja językowa
• edukacja matematyczna
• wiedza o świecie, edukacja kosmiczna (spotkałam się z różnymi nazwami) – to materiał do poznawania środowiska przyrodniczego i społecznego. Zalicza się tu biologia, geografia, chemia, fizyka, astronomia, a także kultura, etnografia, antropologia itd.

Materiały przeznaczone dla dzieci w przedziale wiekowym Irenki (18-24 miesiące) obejmują przede wszystkim:
• sensorykę, czyli czynności wspierające prawidłowy rozwój integracji sensorycznej dziecka
• życie praktyczne, czyli aktywności, które mają największy wpływ na przyszłą samodzielność dziecka.

Zapraszam na przegląd naszych zabawek DIY. Starałam się wszystko dokładnie opisać i podlinkować, ale jeśli będziecie mieć jakieś pytania na temat ich wykonania – pytajcie śmiało w komentarzach


Pudełko z guzikami

Ulubiona zabawka Irenki, bardzo prosta w wykonaniu. Odpowiednik dość drogiej montessoriańskiej pomocy – skarbonki z żetonami i szufladką. Naszą „skarbonkę” wycięłam z najtańszego pudełka z Ikea, a żetony zastąpiłam guzikami ze starego zestawu do nawlekania. Jeśli nie macie takich guzików, możecie powycinać kółeczka z grubego kartonu.

Ta pomoc to dobre ćwiczenie koordynacji ręka-oko. Ponadto służy zrozumieniu tzw. trwałości przedmiotu – dziecko uświadamia sobie, że przedmioty, które znikają z jego pola widzenia, nadal istnieją Nadaje się dla dzieci od 9 miesiąca życia. Można też przygotować pudełko z okrągłą dziurą i wrzucać do niego kasztany.


Montessori DIY

Montessori DIY


Naklejki

Ulubiona zabawa nr 2. Przygotujcie kartkę z naklejkami, a na drugiej narysujcie puste miejsca. Ważne, żeby naklejki były dość grube, aby łatwo je było złapać. Świetnie sprawdzą się tu samoprzylepne filcowe podkładki pod nóżki mebli, np. Fixa z Ikea – mają idealną grubość!


Montessori DIY


Na początku wystarczy, że dziecko będzie po prostu odklejać naklejki – to doskonałe ćwiczenie manualne. Ta zabawa ćwiczy koordynację ręka-oko i wspiera rozwój integracji sensorycznej (podkładki wykonane są z filcu, a naklejki mają szorstką, brokatową fakturę). Nadaje się dla dzieci w wieku około 12 miesięcy, pod nadzorem rodzica. Irka zaczęła w wieku 18 miesięcy, więc od razu zrozumiała o co chodzi: odklejała naklejki z kartki i przyklejała w puste miejsca.


Montessori DIY

Uwielbiam skupienie malujące się na tej małej buzi
Btw, wybaczcie, że na większości zdjęć Irka ma smoczek, guza, poplamione ubranko albo dready we włosach – tak wygląda nasza codzienność, przecież nie będę tego usuwać w fotoszopie


Montessori DIY

Montessori DIY

Montessori DIY


Koszyki sensoryczne

Jest tu multum możliwości: maluchom w wieku od 6 miesięcy wzwyż warto przygotowywać koszyki z przedmiotami, które mają taki sam kolor, kształt (np. piłki) lub są wykonane z tego samego materiału (drewna, filcu itd.). Im starsze dzieci, tym ciekawsze skarby można umieszczać w koszykach: gryzaki, instrumenty, akcesoria kuchenne, szczotki, skrawki tkanin itd. Kiedy raz w tygodniu wymieniam pomoce w kąciku Irenki, często pojawia się u nas koszyk leśny lub koszyk z orzechami i kasztanami, w których Irka lubi sobie pogrzebać.


Montessori DIY

Montessori DIY


Dopasowanie warzyw i owoców

To również rodzaj koszyka sensorycznego, tylko bardziej zaawansowany. Celem jest poznanie warzyw i owoców i dopasowanie ich do odpowiednich kart. Wykorzystałam karty z niedrogich zestawów kart edukacyjnych Kapitana Nauki, ale takie obrazki można też wydrukować lub narysować samodzielnie. Na początku najlepiej zacząć od 2-3 warzyw lub owoców, a gdy dziecko już zacznie radzić sobie z ich dopasowaniem, stopniowo zwiększać ich liczbę.


Montessori DIY

Montessori DIY


Klamerki do prania

Pomoc z montessoriańskiego działu życie praktyczne, stanowiąca doskonałe ćwiczenie dla małych rączek. Irka na razie średnio z nią sobie radzi – lepiej jej idzie odpinanie klamerek, niż ich przypinanie. Warto poszukać klamerek, które łatwo się otwierają i mają jak największe, wygodne końcówki (w przedszkolu Romka i na warsztatach widziałam takie, które miały na końcach okrągłe zagłębienia albo duże, antypoślizgowe kwiatki).


Montessori DIY


Przekładanie, przesypywanie, przelewanie

W anglojęzycznych materiałach na temat Montessori te ćwiczenia noszą nazwę transferring exercises lub transferring activities. Istnieje tu cała masa możliwości: do przesypywania i przelewania nadaje się kasza, ryż, fasolki, ciecierzyca, pestki dyni, kolorowe pomponiki, pianki lub przeróżne płyny, np. zabarwiona woda. Z kolei jako narzędzie do przenoszenia może posłużyć: duża wygodna łyżka, specjalna pęseta lub nożyczki zakończone pojemnikiem, dzbanki, zakraplacz lub gąbka (którą dziecko moczy w jednej miseczce, a wyciska do drugiej).

Irka zaczęła standardowo od dwóch miseczek, fasolek i łyżki. Teraz poszukuję małych przezroczystych dzbanków, żeby pokazać jej przesypywanie kaszy i przelewanie płynów.


Montessori DIY

Montessori DIY


Fasolki i pojemnik na lód

Istnieje mnóstwo możliwości zabaw z fasolkami, lecz nadają się one przede wszystkim dla dzieci, którym już trochę znudziło się wkładanie wszystkiego do buzi. Wcześniej nie podejmujcie się tego, oszczędzicie sobie stresu Nawet jeśli dzieci już wyrosły z tego etapu, to powinny bawić się fasolkami pod nadzorem, co najmniej do 3 roku życia.


Montessori DIY


Do jednej z najprostszych zabaw potrzebny będzie pojemnik na kostki lodu, miseczka i tyle fasolek ile miejsc w pojemniku. Doskonałe ćwiczenie dla małych paluszków! Do zestawu można z czasem dołączyć łyżeczkę do przenoszenia fasolek.


Montessori DIY

Montessori DIY


Sortowanie fasolek według kolorów

Irka jeszcze tego nie ogarnia, ale chodzi o podzielenie wymieszanych w misce fasolek na dwa kolory: biały i czerwony/brązowy. Muszę poszukać miseczek w odpowiednich kolorach, może wtedy będzie jej łatwiej zrozumieć o co chodzi?


Montessori DIY


Wsuwanie sznurka do butelki/wazoniku

Bardzo wciągające zajęcie, zarówno dla małej Irki, jak i dla starszego Romka Na początku wykorzystaliśmy sznurek wyciągnięty z kaptura starej bluzy, ale okazał się za miękki i za gruby – zapychał szyjkę butelki. Świetnie sprawdził się natomiast sztywny i cienki sznurek z Ikea.

Montessori DIY

Montessori DIY


Odkręcanie i otwieranie

Być może w ten sposób kręcę na siebie bicz… ale czego się nie robi dla rozwoju dzieci?!
W tej pomocy chodzi o wspieranie samodzielności dziecka i doskonalenie jego małej motoryki poprzez naukę odkręcania i otwierania. Na prowizorycznej tacy z pokrywki pudełka, leżą pojemniczki i butelki w różnych rozmiarach oraz duża śrubka z nakrętką (z zestawu narzędzi Romka).


Montessori DIY


Tyle na dziś! Zapraszam Was również do nadrobienia poprzedniego wpisu (jeśli jeszcze go nie widzieliście), w którym opowiadam, jak urządziliśmy nasz DOMOWY KĄCIK MONTESSORI DLA NIEMOWLAKA I PRZEDSZKOLAKA.

Jak wspominałam w poprzednim artykule, staram się bazować na zabawkach DIY, ale można wyposażyć kącik w gotowe, dostępne w sklepach pomoce edukacyjne – zazwyczaj piękne i starannie wykonane. Sporo materiałów w kąciku Irki to drewniane zabawki, które Romek dostał na różne okazje od rodziny i znajomych. W kolejnych wpisach dotyczących pedagogiki Montessori pokażę kilka takich gotowców.

Ponadto planuję kilka wpisów w których pojawiają się pomponiki, nawlekanie, akcesoria kuchenne i nauka kolorów – jest ich tyle, że dziś nie zmieściłoby się wszystko. Serwer nie poradziłby sobie z taką ilością zdjęć w jednym artykule!

Przygotowuję także artykuł o zasadach pracy z montessoriańskimi pomocami. Są one dość specyficzne, więc wymagają omówienia w odrębnym tekście. Bądźcie na bieżąco! Dziś wspomnę tylko o najbardziej oczywistej sprawie: warto, aby każda pomoc/zabawka była w osobnym koszyku, pudełku lub na osobnej tacy i miała własne miejsce na półce, aby nie mieszała się z pozostałymi. My korzystamy przede wszystkim z koszyków z Ikea lub pokrywek od pudełek, ale planuję kupić również kilka drewnianych tac w różnych rozmiarach. Najtaniej można zamówić je w sklepach z artykułami do decoupage, na przykład tutaj. Zresztą znajdziecie tam wiele elementów przydatnych do samodzielnego wykonania zabawek i montessoriańskich pomocy.


Dajcie znać, czy dzisiejszy wpis okazał się pożyteczny. Spróbujecie przygotować podobne zabawy DIY? A może już podjęliście z dziećmi pierwsze montessoriańskie próby? Możecie śmiało wklejać zdjęcia lub linki w komentarzu.
W jakim wieku są Wasze dzieci? Może chcielibyście artykuł o zabawkach DIY dla pozostałych przedziałów wiekowych?


Renia-podpis


Chcesz być na bieżąco?
Polub blog na Facebooku:



Spodobało Ci się?
Będzie mi miło, jeśli polubisz lub udostępnisz ten tekst:


…albo zostawisz komentarz poniżej ↓
Dziękuję!



To również może Cię zainteresować:











Poprzedni wpis
Następny wpis

Miłośniczka drapania po pleckach. Matka, która odpuściła. Zamiast rodzicielskiej spiny i perfekcjonizmu woli święty spokój, puzzle, skakanie po kałużach i książki Astrid Lindgren. Mieszka w Warszawie, ale pisze o Skandynawii, którą kocha, lubi, szanuje... i odwiedza kiedy tylko ma okazję. Szczęśliwa żona mężczyzny z dalekiej północy. Rozpieszcza na potęgę - głównie siebie i męża... a dzieci tylko od czasu do czasu :)

Inline
Inline