Przyszła jesień, wieczory coraz dłuższe, ale wiadomo – z dzieciakami nie ma nudy! Jeśli szukacie ciekawych aktywności dla dzieci w wieku 2-6 lat, mam dla Was kilka ciekawych pomysłów i rabat na pomoce Montessori od Różowej Wieży. Te pomoce nadają się dla wszystkich: dla dzieci, które chodzą do tradycyjnego przedszkola i chcą porobić w domu coś ciekawego, a także dla dzieci w edukacji domowej albo takich, które są z Wami w domu z powodu epidemii. montessori dla 2 latka
Z naszego doświadczenia polecam zwłaszcza:
- Zestawy kart – to wszystkie nasze karty. Wkrótce będą dostępne nowe zestawy: Układ Słoneczny i Kontynenty!
- Figurki – mamy wszystkie cykle życia (uwielbiam!), narządy, owady i kilka pojedynczych figurek zwierząt Safari.
Karty trójdzielne – jak ich używać?
Zestaw kart trójdzielnych zawiera:
- Karty obrazkowe bez napisów – nadają się już dla dzieci od około 2 roku życia
- Napisy na osobnych kartonikach
- Karty obrazkowe z napisem – to tak zwana „kontrola błędu”, czyli wzór, z którym dziecko może porównać poprawność wykonania zadania
- Dodatkowo zestawy kart Różowa Wieża zawierają: kartonowe żetony, którymi można grać w memory oraz – w zależności od zestawu – mały plakat edukacyjny i cykl życia (biedronka, pszczoła, motyl, żaba, fasola)
Możecie pracować z kartami na wiele sposobów, w zależności od wieku i umiejętności dziecka. Właśnie to jest w nich takie super – są wielofunkcyjne! Umożliwiają stopniowanie trudności, a to ważny element pedagogiki Montessori i ogólnie rozwoju dziecka.
Karty trójdzielne wspierają rozwój mowy, wzbogacają słownictwo dziecka, ćwiczą koncentrację, młodszym dzieciom umożliwiają dopasowanie obiektów, a starszym – naukę czytania i stopniowanie trudności. Ponadto pracując z kartami dziecko zdobywa wiedzę o świecie, uczy się układać zjawiska w logiczne ciągi (np. cykle rozwoju) i rozumieć jak działają procesy przyrodnicze.
Jak korzystać z kart trójdzielnych?
Poniżej podaję przykład tzw. lekcji trójstopniowej + dodatkowe zabawy i modyfikacje dostosowane do wieku dziecka.
.
Pokazujemy dziecku karty obrazkowe (bez napisów dla młodszych lub z napisem dla starszych). Pokazujemy je pojedynczo i przy każdej kilka razy powtarzamy, co przedstawia karta: nasiono, kiełkujące nasiono, siewka, młoda roślina – to tzw. PREZENTACJA.
Jeśli dziecko potrafi czytać, oczywiście może na tym etapie samo przeczytać podpis na karcie.
.
Umieszczamy przed dzieckiem karty obrazkowe bez napisów.
Dziecko nieczytające dostaje od nas jak najbardziej różnorodne pytania/ zadania / polecenia (nasza Irka mówi na to „zagadki” ) np. wskaż palcem nasiono, podnieś kiełkujące nasiono, pomachaj siewką, zakręć młodą rośliną, zastukaj w siewkę, obróć kiełkujące nasiono do góry nogami itd. (o każdą kartę pytamy 3-5 razy, im pytania są ciekawsze, bardziej zabawne i kreatywne, tym bardziej skuteczna nauka :)). To najważniejszy etap, w którym dziecko rozpoznaje karty i zapisuje nowo zdobytą wiedzę do pamięci długotrwałej – tzw. IDENTYFIKACJA.
Na tym etapie dziecko czytające również może wykonać ww. zadania, a potem dopasować podpisy do pustych kart i porównać je z kartami z tekstem (to tzw. kontrola błędu).
.
Ostatni etap to SPRAWDZANIE, WERYFIKACJA.
Pokazujemy dziecku karty (pojedynczo!) i za każdym razem pytamy: co to jest?
To taka podstawowa wersja lekcji trójstopniowej. Przy czym aktywności z kartami można urozmaicić na wiele sposobów:
Figurki i cykle życia – jak z nimi pracować?
.
Dopasować figurki do kart (można kupić je osobno albo w komplecie karty plus figurki).
.
W przypadku cyklu życia – ułożyć cykl życia zgodnie ze wzorem (na etapie identyfikacji), a następnie na etapie weryfikacji ułożyć cykl z pamięci.
Zagrać z dzieckiem w mini memory, a podczas zabawy utrwalać nowo poznane słowa i pojęcia.
Zasiać własne ziarenko fasoli w doniczce, opiekować się nim i obserwować, jak się rozwija.
Karty spełniają również zasadę stopniowania trudności i kontynuacji, co oznacza, że najpierw korzystają z nich 2-4-lat, a potem starsze dzieci. Stosujemy wówczas różne utrudnienia, modyfikacje oraz wprowadzamy naukę czytania.
Przykład stopniowania trudności na zdjęciach poniżej: wymieszane karty i figurki z 4 zestawów (zwierzęta Afryki, Australii, Ameryki Północnej i rejonów polarnych). Dziecko ma za zadanie rozpoznać i dopasować gatunki i wskazać na jakim kontynencie występują.
Karty „Różowa Wieża” są bardzo wysokiej jakości: sztywne, trwałe i powleczone matową, przyjemną w dotyku powłoką. Figurki marki Safari to również najwyższa jakość – starannie wykonane, ręcznie malowane i realistyczne, co jest istotnym punktem w pedagogice Montessori, która koncentruje się na tym, aby pokazywać dziecku świat tak, jak on wygląda naprawdę.
RABAT 15%
Co warto kupić w sklepie „Różowa Wieża”?
Kod rabatowy: RONJA15 działa do 17 października 2021 r. i daje zniżkę na wszystkie karty edukacyjne oraz karty w kompletach z figurkami i woreczkiem.
Dodatkowo do każdego zamówienia złożonego z tym kodem, dostaniecie mój ebook „150 pomysłów na zabawy Montessori dla dzieci w wieku 0-6 lat”! Mam nadzieję, że ten prezent umili Wam jesień
Poszczególne elementy ze zdjęć można kupić osobno, wybór jest ogromny!
- zestawy kart
- figurki – aż 125 zestawów lub pojedynczych figurek marki Safari
- można kupić też zestawy karty + figurki, wychodzi taniej
- woreczki na figurki do ich przechowywania
- pudełka do ekspozycji i inne akcesoria
- książki w duchu Montessori
Różowa Wieża sprzedaje zarówno własne produkty bardzo wysokiej jakości zestawy kart zgodne z zasadami pedagogiki Montessori), jak i montessoriańskie figurki oraz cykle życia znanej i lubianej firmy Safari Ltd. Znajdziecie tam też estetyczne i praktyczne akcesoria potrzebne do prezentacji i przechowywania pomocy. Różowa Wieża miała dobry pomysł i wydała zestawy kart stanowiące doskonałe uzupełnienie cykli życia produkowane przez firmę Safari Ltd. – same figurki to trochę za mało a w zestawach są dodatkowo karty trójdzielne, plansza z cyklem życia i mini memory.
EKSPOZYCJA POMOCY MONTESSORI
Przypomnijcie sobie, o co ostatnio pytały Was dzieci Żaby? Ciało człowieka? Owady? Afrykańskie zwierzęta? Warto dopasować książki, zabawy, aktywności i pomoce Montessori do aktualnych zainteresowań dziecka i tak poukładać je na półkach, aby były łatwo dostępne dla dziecka i rzucały się w oczy.
Nie musicie mieć pokoju urządzonego w 100% z zasadami Montessori – pokój Romka i Irki też taki nie jest, ale mają dwie półki, na których mogę wyeksponować kilka pomocy i często je wymieniać, adekwatnie do zmieniających się zainteresowań dzieciaków. Nie ma nudy!
ODPUSZCZANIE I NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
W edukacji Montessori wyróżniamy 5 działów: edukacja językowa, edukacja matematyczna, praktyczne życie, sensoryka i edukacja kosmiczna (w tym nie tylko wiedza o kosmosie, ale też kultura, biologia, geografia i ogólnie – wiedza o świecie).
My mamy duży luz w temacie edukacji naszych dzieci, więc całkowicie odpuściliśmy język i matematykę. Wychodzimy z założenia, że dzieci prędzej czy później, w swoim tempie nauczą się tego w szkole i przedszkolu. Romek przez 4 lata chodził do przedszkola Montessori, a Irka właśnie zaczęła 3 rok w tym samym miejscu. Gdy Irenka ma ochotę, to bawimy się czasem kostkami do nauki czytania metodą sylabową.
Jednak koncentrujemy się na tym, co wszystkim nam sprawia prawdziwą przyjemność: edukacji przyrodniczej Mąż i ja jesteśmy z wykształcenia przyrodnikami, więc to nasz konik A Romek i Irka też bardzo interesują się wszystkim, co związane z działaniem świata: biologią, zoologią, botaniką, geografią, ekologią, fizyką, kosmosem itd. I wychodzi im to na korzyść! Po pierwsze: mają lepszy, bliższy, bardziej świadomy kontakt z naturą, a po drugie: niestety w klasach I-III przyroda to bardzo zaniedbywany przedmiot (wiem już to z doświadczenia w państwowej szkole).
Natomiast elementy sensoryki i praktyczne życie dzieciaki mają na co dzień w domu, kiedy uczestniczą w różnych pracach domowych Od zawsze stawiamy na samodzielność, więc gdy tylko Romek i Irka rozwijając zaczęli badać świat i podejmować własne próby, pozwalaliśmy im prawie na wszystko (oprócz np. grzebania w gniazdku, otwierania okna itp.), unikaliśmy poprawiania, wyręczania – i dziś to procentuje!
Lekcja trójstopniowa – to dziecinnie proste!
Lekcja trójstopniowa brzmi skomplikowanie, ale jest intuicyjna i dziecinnie prosta O tym, jak powinna przebiegać pisałam już w tym artykule z 2018 roku – jest nadal aktualny, więc polecam! Znajdziecie tam prawie wszystkie podstawowe informacje i pojęcia związane z edukacją w duchu Montessori:
- faza wrażliwa
- polaryzacja uwagi
- 5 zasad, które muszą spełniać montessoriańskie pomoce dydaktyczne: zasada izolacji trudności, kontroli błędu, ograniczenia, stopniowania trudności i kontynuacji, estetyki i atrakcyjności
- wewnętrzna motywacja
- brak pochwał, kar i nagród
- szacunek dla własnej i cudzej pracy
- utrzymanie porządku w pokoju i zabawkach
- „magiczny” dywanik Montessori
- nauka samodzielności
Zawsze powtarzam, że Montessori to nie kolejna wysoko ustawiona poprzeczka, tylko ogromna pomoc dla rodziców, wygoda i nauka samodzielności. Pod warunkiem, że podchodzimy do tego bez spiny, wygórowanych ambicji i ciśnienia na wychowanie małego geniusza! Poza tym to dla nas to doskonała okazja, żeby wypić w spokoju ciepłą kawę kiedy dziecko jest na maksa skupione, wykorzystuje swoja fazę wrażliwą, polaryzację uwagi i tak dalej…
Dajcie znać w komentarzu, czy zgadzacie się ze mną w kwestii edukacji?
Czy kręci Was Montessori?
Czy dzisiejszy artykuł Wam się przydał?
Polub go lub udostępnij:
.
Napisz komentarz poniżej ↓
Dziękuję!
montessori dla 2 latka
Miłego dnia!
montessori dla 2 latka
Wpis we współpracy ze sklepem Różowa Wieża.
Partner nie miał wpływu na wyrażane przez nas opinie.
montessori dla 2 latka
SPRAWDŹ NAJLEPSZE SKANDYNAWSKIE
FILMY, SERIALE I KSIĄŻKI DLA DZIECI:
montessori dla 2 latka
2 komentarzy
Montessori uważam za bardziej “ludzkie” podejście pod dzieci i ich rozwoju. Jest to bardzo interesujący temat. Każdy z rodziców powinien chociaż się z nim zapoznać. Karty i figurki wydają się bardzo rozwojowe w zakresie wiedzy przyrodniczej, a jak Pani wspomniała – jest ona naprawdę zaniedbana na wczesnym etapie rozwoju w szkołach państwowych.
Bardzo ciekawy artykuł. Pozdrawiam!
Czy będzie również ebook o pomysłach montessiorjańskich na zabawę dla starszych dzieci? Powyżej 6 lat? Metody jakie oni mają wprowadzone są bardzo ciekawe. Można prosić o kilka podpowiedzi, czego warto dzieci nauczyć, ale używając domowych sprzętów. Te “specjalne, montessiorjańskie” choć fajne są bardzo drogie. Takie, co zastąpić czym.